FemQueer SLO naslovnica

Knjižica / Kako? Vzpostavljanje učnih prostorov, utemeljenih na vključenosti in raznolikosti spolov

Uresničevanje enakosti spolov predstavlja izziv v sodobnih družbah, kar velja tudi za področje izobraževanja odraslih. Spolna občutljivost je pomembna za vse udeležene strani v izobraževanju in usposabljanju odraslih, saj pomaga ustvariti vključujoče učno okolje ter prepoznati in spoštovati vse udeleženke_ce ne glede na njihov spol, etnično pripadnost, spolno usmerjenost, razred in druge osebne okoliščine.

V zadnjem času so feministične_i in kvir aktivistke_i vse bolj prisotne_i v javnem prostoru in medijih. Trans-izključujoči radikalni feminizem (TERF)[1] izraža jasna stališča proti transspolnim, interspolnim in nebinarnim osebam, s čimer se ustvarjajo napetosti tako v gibanju kot širše v družbi, kar se prenaša na različna področja delovanja. Eno teh področij je tudi izobraževanje in usposabljanje odraslih, kjer delujejo hegemone strukture moči in neoliberalni kapitalistični odnosi, ki določene skupine ljudi privilegirajo in druge izključujejo. Ker živimo v družbi, ki ji diskriminacija ni tuja, smo ponotranjile_i diskriminatorne načine komuniciranja, razmišljanja in vedenja.[2] Če želimo ozavestiti te procese in osvetliti tovrstne vzorce ter nasloviti spolne norme, smo korak bližje k prepoznavanju in naslavljanju raznolikosti spolov. Izobraževanje in usposabljanje odraslih bi moralo omogočati učno okolje, odprto za vse. Kako lahko torej izobraževanje in usposabljanje odraslih vzpostavimo kot vključujoče, antidiskriminatorno in emancipatorno učno okolje, ki prepoznava raznolikost spolov? To je eno izmed osrednjih vprašanj v tej knjižici.

Knjižica Kako? Vzpostavljanje učnih prostorov, utemeljenih na vključenosti in raznolikosti spolov predstavlja naš pogled na feminizem, ki ga razumemo kot intersekcionalno in vključujoče gibanje, utemeljeno na raznolikosti in enakosti spolov, kar omogoča vključevanje in solidarnost med nami ne glede na spol in spolno identiteto. Uvodoma navedemo nekaj kontekstualnih informacij o LGBTIQA+ (lezbične, gejevske, biseksualne, trans,[3] interspolne, kvir, aseksualne + druge identitete in družbeni označevalci, ki niso zajeti v navedenih pojmih) študijah in politikah, sledijo koncepti za samorefleksijo in kritično razmišljanje. Nadalje razpravljamo o različnih strategijah za soočanje z antifeminizmom ter o različnih kompetencah za uresničevanje enakosti spolov v izobraževanju in usposabljanju odraslih. V sklepnem delu izpostavimo nekaj uporabnih nasvetov in priporočil o tem, kako v izobraževanje in usposabljanje odraslih vključiti perspektive spolov, utemeljene na raznolikosti in enakosti.

Ta knjižica je nastala v okviru projekta FemQueer: Skupne strategije za enakost spolov, ki se financira iz programa Erasmus+ Evropske unije.

Vsebina knjižice je izključna odgovornost avtoric_jev ter ne odraža stališč in mnenj Evropske unije ali OeAD-GmbH. Niti Evropska unija niti odobritveni organ ne moreta biti odgovorna zanje.


 

[1] Trans-izključujoči radikalni feminizem (kratica TERF) je izraz za feminizem, ki izključuje transspolne osebe in katerega predstavnice_ki zavračajo priznavanje transspolnih žensk kot žensk. Poleg tega trans moške in nebinarne osebe obtožuje, da so izdali feminizem. Glej tudi https://queer-lexikon.net/2020/04/29/terf.

[2]Debus, Katharina (2020). Dealing with problematic terms in learning about discrimination. www.dissens.de/fileadmin/Interventionen/redakteure/Debus_-_Umgang_mit_problematischen_Begriffen_im_Lernen_zu_Diskriminierung.pdf.

[3] Krovni izraz za vse spolne identitete, ki temeljijo na neujemanju spolne identitete s spolom, ki je bil osebi pripisan ob rojstvu (TransAkcija). V knjižici izmenjujoče uporabljamo trans in transspolnost, oboje v vlogi krovnega izraza.