Delovne razmere in kakovost delovnih mest v gostinstvu in turizmu: primerjalna analiza s priporočili
Gostinska in turistična panoga se sooča z zgodovinskim pomanjkanjem delovne sile, ki ga povzročata nizka brezposelnost in odhajanje zaposlenih v panoge z višjimi plačami in boljšimi delovnimi pogoji. Primerne delovne razmere in kakovost delovnih mest sta osnovna dejavnika, ki povečujeta zaželenost poklicev in preprečujeta beg zaposlenih. Vendar pa so prakse zaposlovanja v slovenskem gostinstvu in turizmu slabo raziskane, kar onemogoča ustrezno ukrepanje na ravni države, panoge in podjetij.
Projekt zapolnjuje ta manko, s tem da si zastavlja dva raziskovalna cilja:
- proizvesti novo znanje o delovnih razmerah in kakovosti delovnih mest v gostinstvu in turizmu v Sloveniji;
- na osnovi empiričnih podatkov in primerov dobrih praks pripraviti predloge rešitev za pomanjkanje kadra v gostinstvu in turizmu.
Mednarodne študije opisujejo probleme kadrovskih služb, ki se zaradi sezonskih nihanj in drugih dejavnikov srečujejo z veliko fluktuacijo zaposlenih, kar negativno vpliva na poslovanje. Želijo si visoko motiviranih in ciljno osredotočenih delavcev, ki opravljajo delo »s srcem« in predano. A hkrati ugotavljajo, da slabe delovne razmere povzročajo nezadovoljstvo zaposlenih. Razpoložljivi slovenski podatki kažejo podobno stanje. Med vsemi panogami so v gostinstvu in turizmu dohodki najnižji. Poleg tega ima dejavnost nadpovprečen delež samozaposlenih, študentskega in migrantskega dela. Po pandemiji covid-19 se sooča tudi z velikim pomanjkanjem delovne sile. Zato se vrstijo predlogi za kratkoročne rešitve, kot so odpravljanje ovir za zaposlovanje tujcev in uvažanje nove delovne sile. A če hoče panoga zadržati zaposlene in privabljati iskalce zaposlitve, mora izboljšati kakovost delovnih mest.
V podporo dolgoročnim rešitvam projekt obravnava problematiko delovnih razmer na dveh ravneh:
- z mednarodno primerjavo sedmih evropskih držav Slovenije, Avstrije, Hrvaške, Italije, Madžarske, Nemčije in Francije;
- s poglobljeno terensko raziskavo dveh turističnih destinacij Pirana in Kranjske Gore, občini z najvišjimi deleži zaposlenih v panogi.
Sestava projektne skupine:
Mirovni inštitut
- Maja Breznik (SICRIS)
Fakulteta za turizem Univerze v Mariboru
Številka projekta: V5-24019.
Izvedba
FAZE PROJEKTA:
- Pregled literature in statističnih podatkov
Pregled literature se osredotoča na sedem evropskih držav: Slovenija, Avstrija, Hrvaška, Italija, Madžarska, Nemčija in Francija.
- Strokovni intervjuji
Intervjuji s tujimi in domačimi strokovnjaki s področja gostinstva in turizma.
- Skupinski razpravi v Piranu in Kranjski Gori
Dva skupinska pogovora v občini Piran in Kranjska Gora po metodi fokusnih skupin.
- Hitra etnografija
Kratka obiska občin Piran in Kranjska Gora po hitri etnografski metodi.
- Izdelava priporočil
Izdelava »Vodnika za kakovostna delovna mesta v gostinski in turistični dejavnosti«.
Rezultati
OBJAVE:
Partnerji:
Financerji:
- ARIS - Javna agencija za znanstvenoraziskovalno in inovacijsko dejavnost Republike Slovenije
- MGTŠ - Ministrstvo za gospodarstvo, turizem in šport