Poziv Programskemu svetu in vodstvu RTV Slovenija k strokovnemu in odgovornemu odločanju o programih v letu 2022
26. 11. 2021 | Mediji
Mirovni inštitut se pridružuje pozivom Programskemu svetu RTV Slovenija, da predloga Programsko-produkcijskega načrta za leto 2022 ne sprejme, temveč da pozove vodstvo k pripravi bolj premišljenega, strokovno utemeljenega in znotraj kolektiva usklajenega načrta.
Kot so javnost opozorili sodelavke in sodelavci informativnega programa TV Slovenija, gre za velike posege v informativni program – ukinjanje in krajšanje oddaj, premeščanje oddaj s prvega na drugi program, uvajanje novih oddaj. Za te korenite spremembe iz odgovorov vodstva in razpoložljivih informacij ni razvidnih strokovnih razlag in analiz, le sklicevanje na kazatelje gledanosti, na finančne težave in površne omembe zgledov oddaj na javnih televizijah v tujini.
Kot raziskovalni zavod, ki že več kot dvajset let v Sloveniji, Evropski uniji in državah, kandidatkah za članstvo v Evropski uniji raziskuje delovanje javnih radiotelevizij in medijsko politiko na tem področju, naša raziskovalka pa je bila tudi članica Programskega sveta RTV Slovenija v mandatu 2014-2018, pozivamo vse relevantne akterje, da krepijo kakovost, neodvisnost in stabilnost delovanja RTV Slovenija kot ene izmed najbolj ključnih institucij za delovanje demokracije v Sloveniji. Vendar je iz predlaganih sprememb možno sklepati, da vodstvo, namesto da bi pravico javnosti do obveščenosti krepilo, jo s svojim pristopom omejuje.
Na RTV Slovenija je med sedanjimi in nekdanjimi sodelavkami in sodelavci veliko poznavalcev delovanja javnih radiotelevizij, ustroja javnih televizij in informativnega programa javnih televizij, tudi z mednarodnimi referencami in znanstvenimi nazivi s tega področja. Pozivamo, da se mobilizirajo notranji in zunanji kadri in znanje, tudi s pomočjo Evropske radiodifuzne zveze (EBU), če je potrebno, da se oceni in po strokovni analizi uvede premišljena prenova informativnega programa TV Slovenija, če bo tako ocenjeno. Vsi poznavalci vedo, da je že poseganje v obseg in strukturo ene oddaje tvegano, če ni ustrezno pripravljeno in predstavljeno znotraj kolektiva in do občinstva. Lomastenje po informativnem programu, ki predlaga množico sprememb, celo v nasprotju z notranjimi strateškimi dokumenti, ki so bili plod notranjih strokovnih razprav in odločitev, sproža ne le dvome v strokovnost predlagateljev iz vrst vodstva, temveč sum v načrtno povzročanje destabilizacije in degradacije javnega medija.
Vzemimo le en primer. Spričo krize demokracije, s katero se soočamo v Sloveniji in širše, pred volilnim letom s tremi volitvami, ki bodo pomembno določale nadaljnji demokratični razvoj Slovenije, vodstvo predlaga premestitev volilnih oddaj s prvega na drugi program.
Poglejmo, kaj o razliki med prvim in drugim programom pravi veljavna Strategija razvoja RTV Slovenija 2018-2022, ki jo je po dolgem postopku posvetovanj znotraj kolektiva leta 2018 sprejel Programski svet RTV Slovenija. O prvem programu piše: »Le izbor najkakovostnejših programov bomo lahko uvrstili v predvajanje na Prvem programu. Zajemal bo izbrane vsebine na vseh področjih s poudarkom na informativnih vsebinah tekočega obveščanja z državne, lokalne in mednarodne ravni ter poglobljenega uvida v družbena razmerja in razvoj, z odprto udeležbo interesnih in nazorskih skupin, prav tako tudi s poudarkom na ključnih kulturnih, umetniških, izobraževalnih in znanstvenih vsebinah. Od vseh žanrov bomo ponudili le najboljše informativne oddaje (…)«. Glede Drugega programa pa strategija pove: »Drugi program bomo preoblikovali in ponujali mešanico športnih dogodkov in zabave (…).«
Pri argumentaciji vodstva za številne spremembe se pojavlja argument o nizkih kazalcih gledanosti informativnih oddaj. Vprašanje gledanosti je zagotovo pomembna tema, saj je namen, da z najbolj kakovostnimi in verodostojnimi informativnimi vsebinami javni medij doseže čim več prebivalk in prebivalcev Slovenije. Vendar je pred sprejemanjem sklepov in ukrepov v zvezi s tem potrebno gledanost obravnavati in analizirati strokovno v kontekstu širših analiz občinstva, platform in tudi konkurence. Veliko informativnih vsebin, ustvarjenih na TV Slovenija, občinstvo doseže preko spletne strani (MMC), ki je med najbolj obiskanimi in uglednimi v državi. Spletna stran okrog teh vsebin pomembno angažira občinstvo še preko rubrik za komentiranje. Predvsem pa gledanost v javnih radiotelevizijah ni osrednji pokazatelj kakovosti in verodostojnosti vsebin, niti upravičenosti posegov v program.
Zato Programski svet in vodstvo RTV Slovenija pozivamo k strokovnem in odgovornem delovanju pri sprejemanju odločitev o programih RTV Slovenija v letu 2022, od katerih je v dobri meri odvisno tudi, kako se bodo občanke in občani verodostojno informirali o dogajanju v družbi in o volitvah, kar utegne usodno opredeliti prihodnost demokracije v Sloveniji.
Sodelavke in sodelavci Mirovnega inštituta